campanii de informare

Cauzele și soluțiile supraîndatorării
Supraîndatorarea

Supraîndatorarea

Clauzele abuzive din contractele bancare provoacă aparitia unei supraîndatorari. Fii prudent!

Procese colective

procese colective

Mișcarea civică reprezintă “vocea” consumatorilor aflați in situații dificile. Unde-s multi puterea creste!

Dreptul la informație

dreptul la informație

Consumatorii sunt îndreptățiti a cunoaste orice detaliu asupra produsului sau serviciului oferit. Informează-te!

Consumatorii ajung în situație de supraîndatorare din varii motive, cele mai frecvente fiind:

lipsa de informare sau dezinformarea

practicile înșelătoare ale creditorilor financiari

fabricarea consimțământului la achiziție și a nevoilor artificiale

specularea fricii sau a altor emoții

ocultarea (ascunderea) șansei de a nu contracta într-o manieră ruinătoare  

Mulți consumatori depășiți de datoriile și servituțile financiare se afundă și mai mult în starea de supra-îndatorare pe măsură ce băncile și ceilalți creditori financiari îi „ajută” cu credite și împrumuturi acordate pentru acoperirea datoriilor scadente (și producătoare de penalități și dobânzi ultra-exagerate), amânări la plată însoțite de noi garanții materiale sau personale (rude, prieteni, parteneri care își asumă datoriile debitorului principal, cu consecința multiplicării exponențiale a situațiilor de supra-îndatorare) sau de noi dobânzi, comisioane, penalități și dobânzi la dobânzile anterioare, deja scadente.

Prin abuz de putere economică și în mod auto-destructiv, creditorii financiari cauzează cele mai multe situații de supraîndatorare, „generând” debitori ruinați, care nu își mai pot achita datoriile. Este ceea ce în practica bancară se numește creditare iresponsabilă (irresponsible lending), care determină o excludere de la creditare a unui mare procent de clientelă potențială.

Exploatarea stării de nevoie a debitorilor și a adevăratelor nenorociri cu care se poate confrunta o persoană fizică în decursul perioadei de valabilitate a creditelor pe termen lung (șomaj, boală, divorț, pierderi ale unor persoane din familie etc.) este nu numai o practică incorectă a comercianților, ci și o metodă „eficientă” de reducere a propriei clientele. Cei supra-îndatorați sunt trecuți pe diverse liste negre ale sistemului bancar, pierzând pe termen lung posibilitatea de a se mai împrumuta, cu consecința „alungării” lor în zona cămătăriei.  

Atunci când un debitor supraîndatorat ajunge in imposibilitate de a restitui creditorului datoria, poate interveni insolvența sau darea în plată a imobilului ipotecat (care nu este altceva decât o formă simplificată de insolvență).

Insolvența este o modalitate colectivă de recuperare a creanțelor de către creditori, în timp ce darea în plată privește numai contractul de credit care este însoțit de o ipotecă asupra imobilului cu destinația de locuință.

Debitor supraîndatorat

Ambele proceduri pot conduce la ștergerea datoriilor debitorului, dar declanșarea lor nu conduce automat la eliminarea debitorului din piața creditului și nici la ștergerea de plin drept a datoriilor. Dimpotrivă, ambele proceduri vizează, în mod prioritar, echilibrarea contractului de credit (prin reducerea poverii debitorului) sau a situații patrimoniale a debitorului (prin reducerea datoriilor excesive), în vedereare integrării debitorului în piața creditului și a păstrării calității sale de consumator – client al comercianților, inclusiv al creditorilor financiari. Descărcarea de datorii este o soluție care intervine doar ca o ultima ratio, în lipsă de alte soluții de redresare sau de re-echilibrare.

Oficial, cele mai eficiente metode de evitare a supra-îndatorarii, propuse recent de Comisia Europeană si de Centrul Europeanal Consumatorilor sunt:

1. Întărirea dreptului la un contract construit pe baza unor informații corecte, prompte, neechivoce, transparente si ușor de înțeles de către debitor.

2.Creditarea responsabila a debitorului, în mod special pentru creditele imobiliare-ipotecare ce se extind pe un interval lung de timp.

Acțiunile colective în instanță sunt un mecanism care funcționează în mai multe țări ale Uniunii Europene și reprezintă în general un mod de facilitare a accesului la justiție a unui număr mai mare de consumatori ale căror drepturi și interese identice sau similare sunt lezate.

Introducerea acțiunilor colective în instanță asigură accesul mai facil la justiție, în primul rând, pentru că permite partajarea costurilor legale – cu cât mai mulți reclamanți, cu atât mai mica parte de contribuție individuală la suportarea acestor costuri.

Pe de altă parte, un număr considerabil de procese individuale, împrăștiate în instanțe diferite, în funcție de domiciliul consumatorilor sau de valoarea pricinii, pot fi înlocuite cu procese colective in cadrul cărora pot fi tratate si soluționate litigii ce pot implica zeci, sute sau mii de indivizi, cu efecte care privesc toată clasa consumatorilor de același fel, fie prin efect de precedent judiciar, fie prin efect erga omnes prevăzut în lege.

Pot fi introduse acțiuni colective împotriva unor comercianți într-o gamă largă de domenii, cum ar fi protectia consumatorilor, protecția datelor cu caracter personal, transportul de pasageri, turismul, serviciile financiare, energia și telecomunicațiile

Procesele colective sunt înca un subiect ocultat în Romania, de aceea Asociația Parakletos vine în sprijinul consumatorilor pentru combaterea dezechilibrului comerciant-consumator, a dezinformării, a practicilor înșelătoare, a consecințelor păgubitoare ale produselor cu defecte și a supra-îndatorării.

Pentru că unde-s mulți puterea crește!

OBLIGAȚIA DE INFORMARE

Zilnic ne regăsim în postura de consumatori, fiind dependenți de comercianți. Mulți comercianți practică DEZINFORMAREA.

Principalul drept al consumatorului, pe care se bazează comerțul întreg, este DREPTUL LA INFORMAȚIE. În lipsa informației, încrederea în comercianți se dezintegrează, iar fără încredere nu există comerț.

Consumatorii au dreptul de a fi informați, în mod complet, corect și precis, asupra caracteristicilor produselor și serviciilor oferite de către agenții economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere rațională, în conformitate cu interesele lor.

Obligația de informare

În calitate de cetățeni ai Uniunii Europene, avem dreptul la un tratament corect, tratament care pornește de la informare – asupra caracteristicilor și riscurilor produselor și serviciilor comercializate, asupra clauzelor contractelor pe care le semnăm sau pe care le acceptăm, asupra îndatorării și răspunderilor pe care ni le asumăm achiziționând pe credit sau împrumutându-ne, practicilor incorecte ale comercianților sau asupra dezinformării prezente la tot pasul.

Cetățean U.E

Normele Uniunii Europene urmăresc transformarea achizițiilor consumatorilor – fie că sunt făcute online, prin telefon, prin comandă pe e-mail, pe stradă sau în magazin – într-un proces clar, simplu și corect, adecvat nevoilor și intereselor noastre reale, nefalsificate.

Achizițiile consumatorilor

Consumatorii au drepturi și obligații pe care, laolaltă cu marea majoritate a comercianților, le ignora cu desăvârșire.

Lupta împotriva dezinformării este un efort comun ce implică atât  Instituțiile Statului Roman (ANPC, ANRE, ANSVM, BNR, Consiliul Concurenței), cât si Instituțiile Uniunii Europene (Comisia Europeană, Curtea de Justiție a Uniunii Europene, autoritățile independente specializate) și organizațiile non-guvernamentale de protecție a consumatorilor.

Principalul scop al Asociației Parakletos este informarea și educarea consumatorilor în vederea prevenției și a stopării abuzului de putere economică, a practicilor incorecte ale comercianților și a punerii de piață a produselor și serviciilor cu defecte, oferind sprijin pentru acțiune individuală sau colectivă consumatorilor aflați în situația de victimă actuală sau potențială a acestora.

Întâmpini probleme in relația contractuală cu operatorii economici?

Lasă-ne un mesaj și revenim în cel mai scurt timp posibil

Asociația Parakletos
Mulțumim pentru mesaj! Unul dintre reprezentanții Asociației Parakletos va lua legătura cu dvs. în cel mai scurt timp!
Oops! Ceva nu a funcționat în timp ce se trimitea mesajul. Vă rugăm să încercați încă o dată!
Apasă aici pentru a ajunge sus :)